autor: Chris Shugart | kategorie: stravování | vydáno: 18.08.2009
Zelí
- je nabyto zdraví prospěšnými fytochemikáliemi jako indol, sulforaphan, disthiolethione a isothiocynat. To znamená, že pomáhá při boji proti
rakovině prsu, rakovině prostaty a toxickým látkám v ovzduší
- je plné vlákniny a neobsahuje téměř žádné kalorie. To znamená, že vás v dietě perfektně zasytí
- obsahuje silné antioxidanty, které působí preventivně proti srdečním nemocem
- má protizánětlivé účinky
- Je přírodním zdrojem glutaminu

Jedna z možností, jak jíst více zelí je udělat si z něj salát. Vynikající je například asijský salát coleslaw.
Další skvělé jídlo ze zelí je kimchi. Korejské jídlo vyrobené ze zakysaného zelí a další zeleniny. Toto jídlo bylo v časopise „health magazíne“ mezi pěti nejzdravějšími jídly planety. Nejen, že obsahuje spoustu čínského zelí, ale díky zakysání je navíc obohaceno o přírodní probiotika. Zkuste se na kimchi zeptat v obchodě s asijským jídlem.
Konečně kapusta, (která je také typem zelí) je něco jako „super-špenát“. Ačkoliv si každý myslí, že špenát je „top“ zelenina kapusta ho na stupnici ORAC (oxygen radiál absorbance capacity) předčí na celé čáře. Ve skutečnosti je kapusta nejlépe hodnocená zelenina, co se týče množství antioxidantů.
Bio kokosový olej
Tento olej obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny. Pochází z lisovaných kokosů a …
Huh? Jo řekl jsem nasycené. A ne, není žádný důvod k panice! Tento rostlinný, přírodní, nasycený tuk nemá nic společného s nasyceným tukem, který se nachází v chemikáliemi napěchovaném červeném mase. Tento nasycený tuk je pro vás velmi dobrý, protože obsahuje hlavně triglyceridy se středně dlouhým řetězcem (medium-chain triglycerides = MCT).
Kokosový olej získal špatnou pověst kvůli stupidní studii na zvířatech prováděné před několika desetiletími. „Inteligenti“ v této studii používali hydrogenovaný olej. Díky tomu šli samozřejmě všechny esenciální mastné kyseliny (EFA) do ……

Naštěstí věci se mění a nejnovější studie ukazují, že je kokosový olej velmi zdravý.
- podporuje imunitní systém
- zlepšuje inzulínovou sensitivitu
- slouží jako zdravé antibiotikum
- zlepšuje imunitu v oblasti břicha (a jak jistě víte z reklamy na actimel v břiše se nachází 70% našeho imunitního systému)
- Má obrovské antioxidační účinky
- pomáhá stimulovat metabolismus zvýšením termogeneze
Nejlepší je, že na něm můžete bez problému vařit, aniž byste přišli o jeho prospěšné látky. Já osobně ho používám na všechno od míchaných vajec po palačinky.
Jste v objemu a myslíte si, že musíte jíst „sračky“, abyste dostali dostatek kalorií? Inu nemusíte. Dejte si trochu slaďoučkého kokosového oleje do koktejlu a vytvořte si vlastní zdravý gainer.
Avokádo
Toto ovoce (ano je to ovoce) je plné zdravých mononenasycených mastných kyselin, které se ukázaly snižovat „zlý“ LDL cholesterol a zvyšovat „hodný“ HDL cholesterol. Což znamená méně nemocí srdce. Mononenasycené kyseliny se také ukázaly snižovat riziko rakoviny a diabetu.
Avokáda
- jsou bohatá na beta-sitosterol, který chrání prostatu
- obsahují spoustu vlákniny a luteinu. Což je dobré pro oči a pleť
- snížila už po jednom týdnu cholesterol o 22% u lidí se zvýšeným cholesterolem. A u těch samých pacientů zvedla dobrý cholesterol o 11%.

Mimochodem ten ošklivý název „avokádo“ pochází z indiánského slova āhuacatl. Což znamená varle.
Zkuste si hodit nějaká „varlata“ do vajec na snídani, do salátu nebo si jimi pomažte hamburger místo majonézy anebo si jen tak vydlabat jedno varle lžičkou hmm.
Omega vejce
Charles Poliquin říká: „jen blbci jí bílky. Naturální cvičenci potřebují celá vejce!“ Naštěstí mýtus, že vejce jsou nejvyšší zlo, je už skoro pryč.
Odkud tento mýtus vůbec pochází? Inu první studie nerozlišovaly mezi typy cholesterolu. Takže ano, vejce zvyšují cholesterol a proto byla automaticky považována za špatná. Jenže zvyšují ten dobrý cholesterol – HDL. Mno co byste také čekali od studie, kterou dělali výrobci snídaňových cereálií, hlavní soupeři vajec. Jedna nedávná studie naopak říká: „Vejce nejsou spojena s vysokou hladinou cholesterolu v krvi“.

Nebojím se zdravotních důsledků celých vajec, ale preferuji omega vejce. To jsou vejce, která pocházejí od slepic krmených stravou bohatou na lněná semínka a dokonce nějaký rybí tuk. Díky tomu dostaneme vejce, které má až 3x více omega3 nenasycených mastných kyselin, než normální vejce. Což pořád není nijak závratně hodně a rozhodně to nenahradí váš rybí tuk, ale každá troška se počítá.
Pokud se vám už vejce přejedla, můžete vyzkoušet můj šílený snídaňový recept na vaječné muffiny.
V našich podmínkách jsem omega vejce sehnal v Tescu.
Quinoa
Jsou semena bohatá na bílkoviny a obsahují všech devět esenciálních aminokyselin, což je dost neobvyklé. Možná proto byla tak ceněná Inky, kteří ji nazývali „matka všech obílovin“. Ačkoliv ve skutečnosti nejde o obilovinu. Quinou (skloňuju to dobře?) doporučuje krom jiných Dr. John Berardi, Dr. Jonny Bowden a Charles Poliquin.
I když většina lidí považuje quinou za obilovinu, tak to stále obilovina není, což znamená, že ji můžu jíst i lidé alergičtí na obiloviny. Má spoustu vlákniny a nízký glykemický index takže jestli trpíte „karbo-fóbií“ můžete být s quinuou stále kamarádi. Do jídelníčku ji můžete zařadit místo rýže, těstovin nebo ovesných vloček.

Řecký jogurt
Považuji řecký jogurt za opravdový jogurt pro muže. Protože je přecezený obsahuje téměř 2x více bílkovin než „obyčejný“ jogurt přičemž obsahuje jen trochu sacharidů a téměř žádnou laktózu. Množství prospěšných bakterií je také vyšší, než u obyčejného jogurtu.
Díky přecezení je jogurt krásně nadýchaný a krémový, ale i odolnější k vyšším teplotám, takže s ním můžete vařit nebo si ho dát do proteinových nápojů anebo ho jíst jen tak.
Dobrý výrobce řeckých jogurtů je fage. Co jsem se zběžně díval na internetu tak jej můžete koupit například zde. A tady je odkaz, kde najdete mapu obchodů s řeckými specialitami.

Cibule
- snižují riziko rakoviny prostaty
- chrání proti rakovině žaludku a jícnu. Zřejmě, protože obsahují diallyl sulfid, který v našem těle zvyšuje produkci peptidu-S-transferázy, což je enzym bojující s rakovinou
- snižují riziko srdečních onemocnění

Jestli chcete mít z cibulí co největší užitek tak tady je tip od Dr. Bowdena: „Čím má cibule výraznější cibulovou chuť, tím více zdravých chemikálií obsahuje.“
Pokud vám cibule nechutnají, zkuste si je nakrájet na tenké proužky a osmahnout na olivovém oleji anebo si je alespoň dejte do hamburgerů.
Fazole
Dr. John Berardi říká: „Fazole jsou magické ovoce. Obsahují rozpustnou vlákninu, spoustu vitamínů B, vápník, slušnou porci bílkovin a pořádnou nálož antokyanu, který je známý pro své silně antioxidační účinky.“ Lidé, kteří pravidelně jedí fazole, mají nižší riziko onemocnění srdce a různých druhů rakovin.

Myslíte si, že je utrpení připravit fazole? Všechno to namáčení a tak. Buďte v klidu, i ty z plechovky jsou fajn.
Mimochodem USDA (United States Department of Agriculture) v nedávné době ztrojnásobili doporučené množství fazolí. Nyní doporučují tři šálky každý týden. A když tuhle dávku ještě vynásobíte, dvěma bude to úplně ideální.
SHRNUTÍ
Lepší zdraví, větší svaly, méně tuku. Chcete takové supertělo? Jezte superpotraviny!
Máte na to jiný názor? Zapojte se do diskuze na našem diskusním fóru!
Volně přeložil Adam Derner (Sloty).
Zdroj
T-nation
"Autorská práva vykonává autor. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení autora je zakázáno."